Diverse doelgroepen betrekken bij symfonische muziekparticipatie: maatschappelijk belang en uitdagingen
Amaj heeft na 10 jaar genoeg zelfvertrouwen om enkele uitdagingen publiekelijk te delen en bespreken. Het blijkt dat de deelnemers die spontaan worden aangetrokken tot de activiteiten, voornamelijk behoren tot een specifieke subset van de Vlaamse bevolking. Amaj pleit met aandrang voor een inclusieve kijk op symfonische muziek als muziekvorm waar instrumenten van alle geuren en kleuren welkom zijn. Hoe kan dat gerealiseerd worden in de deelnemerspopulatie? Welke strategieën kunnen ertoe leiden deze symfonische gedachte echt te realiseren? Leidt die investering tot een meerwaarde voor de maatschappij? Of voor de symfonische cultuur?
Over deze en aanverwante vragen gaan we in debat met:
- Marco De Souza: directeur/bestuurder van Leerorkest Nederland. Leerorkest startte met een eerste symfonisch orkest in de Amsterdamse Bijlmer in 2005. Ondertussen ondersteunt Leerorkest meer dan honderd orkesten op het Nederlands grondgebied, wat dus ook betekent in de Antillen! Bovendien vertrekt elk project vanuit een maatschappelijk doel en zit diversiteit dus in het DNA.
- Winny Ang: Kleine en grote verhalen die haar pad dagdagelijks kruisen: vanuit die passie werd ze kinder-en jeugdpsychiater en specialiseerde zich verder in culturele psychiatrie. Ze is verbonden aan de faculteit geneeskunde van de Universiteit Antwerpen waar ze toekomstige artsen wegwijs maakt in o.a. communicatie en diversiteit.
- Katrin Smedts: Als docente bij zowat alle outreach-projecten in het Antwerpse, heeft Katrin tonnen ervaring op het terrein. Ze is docente altviool bij Opmaatorkest (het project van Antwerp Symphony Orchestra dat jongeren in meer kwetsbare wijken de kans geeft om te proeven van de kracht van symfonisch musiceren) en liedcoach bij Zuidgeluid (de organisatie achter sociaal-muzikale projecten als Iedereen zingt!). Genoeg redenen om aan te nemen dat de praktijk voor haar geen geheimen kent.
Praktisch
Het panelgesprek start om 16u10 en duurt ongeveer max. 50 minuten.
Het gaat door op de 4de verdieping Beel (Gele Zaal).
Toegang is gratis en vrij zonder reservatie.
De volledige dagplanning vind je hier.