Introductie The matching game

Jawel, Junioren! Hier gaan we dan … we gaan van start met onze allereerste virtuele-orkest-opname! De bedoeling is dat we een heuse studio-opname maken, waarbij iedereen zijn eigen partij inspeelt, en daarna wordt alles gemonteerd tot een echte opname mét videoclip.

We gaan deze uitdaging aan met The Matching Game, het openingsstuk van onze volgende voorstelling en een haalbare eerste start.

Hieronder vind je 4 korte video’s om je op weg te zetten. Bekijk die eerst, daarna kan je alles nog eens nalezen.

Hoe?

Hoe dit werkt? We werken in drie stappen: instuderen / opnemen / mixen. Vandaag introduceren we jullie tot de eerste fase.

Instuderen (vandaag tot 6 april)
Daarover gaat de post van vandaag. Jullie ontvangen alle instructies om dit technisch te doen slagen én muzikale tips voor tijdens het studeren. Zo kan je je goed voorbereiden op de opnamefase.

Opnemen (6 tot 12 april)
In de volgende post zal ik jullie een aantal video’s bezorgen met richtlijnen om jullie partij op te nemen. Die video’s zijn aangepast aan de verschillende instrumenten. De bedoeling is dat jullie TWEE opnames inzenden: één audio-opname en één opname met klank én beeld.

Mixen (12 tot 19 april)
Al jullie ingestuurde video’s worden samen gemonteerd. Dat doen wij, tenzij … iemand van jullie verborgen talenten heeft?? We kunnen ook meerdere versies maken. Iemand zin??

Maar we beginnen bij het begin. We geven je een aantal tips mee om je goed voor te bereiden op het maken van jouw opname. Je kan technisch (al dan niet samen met je ouders) én muzikaal (studeren! :-)) aan de slag!

Instuderen: het muzikale aspect

Belangrijk is dat je nu je instrument ter hand neemt en zorgt dat je het stuk The Matching Game goed kan spelen. Wie zijn partij (nog) niet heeft, kan die hier downloaden.

In deze video neem ik je mee door het stuk heen en ga ik dieper in op enkele belangrijke zaken.

Even recapituleren:

  • Speel strak in de maat en leer samenspelen met de clicktrack en mijn dirigeren. De video daarvoor vind je hieronder.
  • Let op je intonatie: A=441Hz! Het is belangrijker dan ooit dat je oefent met je stemkastje. Zeker de laatste noot moet goed zitten!
  • Probeer dezelfde muzikale zinnen te maken als iedereen in de bovenstaande video. Kort samengevat zijn voor een keer niet de eerste en de derde tel het zwaarst, maar de tweede en de vierde! Zoals ik in de video aangaf.
  • Speel met heel grote verschillen tussen p en f! Speel niet té luid in de forte, maar hou nog een beetje over voor het einde. Speel dus vooral heel stilletjes in het begin, zonder te vertragen!
  • Het einde van de laatste noot sla ik af. Dus verzorg zeker het einde!

Als je dit even heel nauwgezet doet, dan ben je zeker klaar voor opname. Oefen nu goed met deze clicktrack:

Opmerking: Speel deze video af op een ANDER apparaat dan datgene waarmee je later zal opnemen. En gebruik één oortje (of een hoofdtelefoon die je op één oor zet) om de clicktrack te horen.

In de volgende fase komen er een aantal aparte video’s, zodat het iets makkelijker is voor elk instrument om juist te spelen. Hiermee kan je dan opnemen. In een volgende post komen 5 video’s:

  • Eén voor alle houten en de hoorns
  • Eén voor de andere koperblazers
  • Eén voor de violen (1 en 2)
  • Eén voor altviool, cello en bas

Instuderen: het technische aspect

Het is de bedoeling dat je twee opnames instuurt. Eén geluidsopname en één opname met audio + video. De audio-opname is degene die in het geheel gemixt zal worden. De video-opname wordt enkel gebruikt voor het beeld. Het is een goed idee om je set-up alvast even te testen, zodat je daar geen tijd mee verliest wanneer je echt wil opnemen. Dan kan je je volledig op de muziek concentreren!

Voor de audio-opname 

  • Zoek de beste microfoon die je in huis hebt. Dat kan de ingebouwde microfoon van je gsm zijn, maar ook een externe microfoon die je ofwel op je laptop ofwel op je telefoon aansluit. Daarvoor heb je vaak een adapter nodig. Hier vind je wat meer technische uitleg.
  • Installeer een opname-app op je telefoon. Ik zou RegForge II (Android) of Voice Record Pro (Apple & Android) aanbevelen. In de app zet je de ‘Automatic Gain’ af en zet je de geluidskwaliteit op WAV – 44(,1) kHz – 16bit. Voor RegForgeII en Voice Record Pro vind je hier hoe je dit moet doen (onder Hoe stel ik de juiste audiosettings in?).
  • Zoek je een stille ruimte waar je graag speelt. Wat akoestiek (eventueel de badkamer!) kan helpen.
  • Je krijgt de beste resultaten wanneer je je telefoon op een statief plaatst met de microfoon naar jou gericht. Hoe dichter je je bij de microfoon bevindt, hoe beter vaak. Verifieer alleen dat de opname niet ‘in het rood’ gaat! (of in RecForgeII in het wit).
  • Maak zoveel takes als je wil!

Voor de video-opname 

  • Deze wordt waarschijnlijk (dus niet zeker) niet voor het geluid gebruikt. Het gaat dus vooral om het beeld, maar speel toch maar zo goed mogelijk én in de maat, want dat zie je! 😉
  • Als je inspiratie hebt en ook nog iets zots wil doen, laat je gaan!
  • Je hoeft niet per se het hele stuk op te nemen, maar we zouden graag een shot maken waarin op het einde iedereen samen te zien is … Het is dus belangrijk dat je de laatste 8 maten (maar liefst gewoon alles) opneemt terwijl je je instrument bespeelt!

Anderen

Wie ging ons hierin voor? Ondertussen zijn er al een heel aantal voorbeelden. Het idee komt van Eric Whitacre, een componist uit Hollywood, die het eerste virtuele koor in zijn eigen compositie Lux Aurumque dirigeerde in 2010. Kort daarop volgden meer versies. Dit is de vijfde en voorlopig laatste uit 2018: Deep Field met meer dan 8000 zangers uit 120 landen én het Royal Philharmonia Orchestra.

Eric Whitacre: Deep Field (virtueel koor is te zien vanaf minuut 20:04)

Nu in tijden van Corona lijkt een virtueel orkest of koor de enige mogelijkheid om samen te spelen/zingen. Er zijn dus al enkele mooie voorbeelden gemaakt. Gaan we beter doen?

Burt Bacharach: What the world needs now

Edward Elgar: Nimrod uit Enigma Variations

En tot slot … 

Na The Big Ask in 2008 en Dance for the Climate in 2009, kwamen in 2012 kwam regisseur Nic Balthazar met een nog spectaculairder idee op de proppen … Hij motiveerde mensen in heel België om samen te komen en voor het klimaat te zingen. De uiteindelijke clip toont een gigantisch virtueel koor en werd zelfs vertoond op de slotsessie van de VN-klimaattop in Doha (COP-18)!

Sing for the Climate: Do it now!

… het grootste virtuele ensemble ooit! Meer dan 80 000 deelnemers. Spotten jullie je dirigent?? Diegene die het eerst een screenshot kan posten met een pijl in de juiste richting, krijgt een leuke prijs thuis gestuurd!

