De seizoensopener van Jong Symfonisch Gent was er eentje om u tegen te zeggen.
Vitaly Samoshko, in 1999 nog winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd, nam op 20 en 27 november plaats achter de piano voor Rachmaninovs ‘Rapsodie op een thema van Paganini voor piano en orkest. Rachmaninov was zo in de ban van het beroemde 24ste vioolcapriccio in a mineur van duivelsviolist Niccolò Paganini dat hij het gebruikte als uitgangspunt voor een nieuw pianowerk: een geheel van 24 variaties op het thema van dit capriccio voor piano en orkest.

Na de pauze kon u samen met Jong Symfonisch Gent en dirigent Geert Soenen mee naar het idyllische Karinthië in Oostenrijk waar Johannes Brahms in de zomer van 1877 verbleef toen hij zijn tweede symfonie componeerde. Het werd Brahms’ monumentale ode aan de natuur. Het werk ging dan ook begrijpelijk de geschiedenis in onder de bijnaam ‘Pastorale’.

Kortom, een bijzonder stijlvolle seizoensaftrap voor ons Gents orkest!

Vitaly Samoshko

Vitaly Samoshko studeerde piano bij Leonid Margarius aan het muziekconservatorium in zijn geboortestad Kharkiv, en later bij dezelfde meester aan de Internationale Pianoacademie „Incontri col Maestro“ in het Italiaanse Imola.

Tweede prijzen behaalde hij op de wedstrijd Busoni in Italië (1993), de internationale pianowedstrijden in Senigalia (1995) en Montreal (1996) en de wedstrijd A.Rubinstein voor pianomeesters (1998). In 1999 schitterde hij in Brussel op de Koningin Elisabethwedstrijd, waar hij de grote prijs won.

Met dergelijk palmares was hij welkom in Zurich, Parijs, New York, Amsterdam, en in diverse steden in Japan, waar hij telkens optrad in de grote concertzalen. In België was hij te gast op het Festival van Vlaanderen en het julifestival van Aulne, in de koninklijke theaters van Namen en Bergen en in deSingel in Antwerpen. In andere Europese landen was hij te beluisteren op het pianofestival in Ruhr, het Montpellier-festival van Radio France, het Festival Música Romântica in Zwitserland en het pianofestival Chopin in Polen; verder ook nog bij de Radio Suisse Romande te Genève, het muziekconservatorium van Milaan en in Musis Sacrum in het Nederlandse Arnhem.

Ook buiten de Europese grenzen heeft hij zijn carrière opgebouwd, met optredens op het internationaal pianofestival van Yokohama, het festival Savannah Onstage in de V.S., het internationale festival van Lanaudière in Canada en in het Puertoricaanse San-Juan. Hij concerteerde met wereldberoemde orkesten als het Filharmonisch Orkest van Tokio en de New Japan Philharmonic, het Orkest der Beethovenhalle, het Brabants Orkest, de symfonieorkesten van Sint Petersburg, Savannah en RNCM, en het Nationaal Orkest van België, steeds onder leiding van gereputeerde dirigenten als Charles Dutoit, Marc Soustrot, Gilbert Varga, George Octors, David Shallon, Louis Langrée en Arthur Fagen.

Sinds 2001 woont Vitaly Samoshko in België. Hij is docent piano aan het Koninklijk
Conservatorium te Gent.

Geert Baarle

Geert Soenen

“Een gevoelig, muzikaal temperament”: zo werd Geert Soenen omschreven door de Hongaarse componist en dirigent Ivan Fischer. Geert begon zijn loopbaan als trompettist en pianist, maar is ook actief als dirigent en docent aan het Conservatorium van Gent.

Geert behaalde diploma’s voor notenleer, muziekgeschiedenis, trompet, geschreven harmonie, piano en een hoger diploma kamermuziek aan het Conservatorium van Gent. Daarna trok hij verder naar het Conservatorium van Den Haag, waar hij zijn opleiding als dirigent verderzette en er het diploma orkestdirectie behaalde. Hij richtte ook een eigen orkest op, Accademia Amanti dell’ Arte. Geert werkte onder andere samen met het Prague Philharmonic Chamber Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen en het koor van de Vlaamse Opera, waar hij ook assistent was van verscheidene vooraanstaande dirigenten.