Jong Symfonisch Gent organiseerde voor de zevende keer hun traditionele solistenwedstrijd. Op 1 juli 2017 kregen verschillende kandidaten de kans om te ijveren voor een plekje op het podium. De jury selecteerde vijf getalenteerde solisten die de ziel uit hun lijf spelen in een gevarieerd programma.

Jong multitalent Jappe Dendievel speelt het prachtige Adagio uit het Concertino voor Trombone van Lars-Erik Larsson. Larsson is een Zweedse componist die een hele reeks concertini schreef voor verschillende instrumenten. In deze muziek hoor je heel duidelijk romantische invloeden, maar het Concertino voor Trombone bevat ook een satirisch element. De trombone plaatst op een speelse manier bedachtzame noten tegenover parmantige, trotse uithalen. Jappe betoverde de jury op de solistenwedstrijd zowel op trombone als fagot, en dus neemt hij ook de solopartij voor zijn rekening van het Concerto voor Fagot van Johann Koželuch.

De virtuoze Symphonie Espagnole van Edouard Lalo is waarschijnlijk het bekendste en meest uitgevoerde werk van deze Franse componist van Spaanse origine. Zoals toen de mode was (denk maar aan Carmen van Georges Bizet), gebruikte Lalo een aantal Spaanse elementen in zijn muziek. De jonge violiste Dora Oliva Devoghel laat haar vingers dansen met deze vurige solo.

Robrecht Lasoen brengt een waar spektakelstuk: het Marimbaconcerto van de Franse componist Emmanuel Séjourné. Pas in 2005 gecomponeerd, behoort dit werk toch al tot het vaste repertoire voor marimba.

Samuel Barber, algemeen bekend voor zijn meeslepend Adagio for Strings, schreef een wondermooi vioolconcerto: het Concerto voor Viool, Op. 14. De componist maakt gretig gebruik van de mogelijkheden die de vorm van het concerto hem bieden: hij combineert een rijk kleurenpalet met virtuoze passages. Roosmarij Clercx brengt de solopartij tot leven op haar viool.

De cellist David Poskin gaat de uitdaging aan: hij speelt de virtuoze Variaties op een Rococo-thema van Peter Tchaikovsky.

Hoewel de muziek onmiskenbaar het signatuur draagt van de Russische meester, horen we tegenwoordig bijna uitsluitend de versie van Wilhelm Fitzenhagen. Dit was de cellist aan wie het werk was opgedragen, maar die zelf de partituur ingrijpend veranderde. Zo schrapte hij een volledige variatie en husselde hij de volgorde van de overige variaties door elkaar. Desalniettemin blijft dit werk een waar pareltje in de celloliteratuur.

Het orkest speelt ook muziek van de Spaanse componist Manuel de Falla uit de suites van El Sombrero de Tres Picos.

 

 

Laureaten

Ze zijn jong, ze zijn getalenteerd en ze werken hard. Laat je inspireren door onze laureaten!

Jappe Dendievel

Jappe Dendievel

Jappe (°2004) ging al naar de muziekles toen hij nog maar drie jaar oud was. Hij volgde fagot bij Wim Van Volsem, tuba bij Nick Vandendriessche en trombone bij Johan Ferlin. In het schooljaar 2016-2017 startte hij met contrafagot aan de SAMWD Lier. Momenteel is hij leerling fagot aan de!Kunsthumaniora Antwerpen bij Francis Pollet. Trombone studeert hij bij Jan Smets.
Jappe is actief muzikant in het Euregio Jeugdorkest o.l.v. Hans Castelyn, Amaj Jong Symfonisch Gent o.l.v. Geert Soenen en het concertkoor van de!Kunsthumaniora. Hij nam al enkele keren succesvol deel aan wedstrijden. Zo won hij vier eerste prijzen op The eMuse online competition (voor fagot, tuba en twee voor trombone) en twee keer de tweede prijs op Vlamo (voor tuba en fagot). Jappe neemt deel aan het project ‘Jong conservatorium’ van het Conservatorium Antwerpen. Daar krijgt hij contrafagotles van Filip Neyens en volgt hij kamermuziek bij Francis Pollet

Jappe vertelt over de keuze van repertoire:
“Ik heb het concerto van Koželuch gekozen omdat het een relatief eenvoudig concerto is, maar je kan er op muzikaal vlak heel veel mee doen. Het tromboneconcertino van Larsson is een redelijk modern werk. Ik leerde dit werk dit jaar kennen en toen ik hoorde dat je dit met orkest kon spelen, was ik meteen verkocht.”

Dora Oliva Devoghel

Dora werd in 2004 in Brugge geboren en bezit de Belgische en Venezolaanse nationaliteit. Op zesjarige leeftijd kreeg ze haar eerste vioollessen van haar vader, José Rafael Oliva, vioolbouwer en amateurviolist. Dora volgde enkele jaren les aan het Conservatorium van Brugge bij Eva Stijnen en momenteel studeert ze in Brussel bij viooldocent Erik Sluys. Ze neemt regelmatig deel aan wedstrijden en behaalde dit jaar de 3de prijs op het Internationaal Vioolconcours ‘Leonid Kogan’ te Brussel. In orkestverband is Dora vast lid van het kamerorkest ‘Brussels Sinfonietta’.

Waarom koos Dora dit werk om te spelen?
“Toen ik de aankondiging van de solistenwedstrijd zag, dacht ik onmiddellijk aan de Symphonie Espagnole van E. Lalo omdat ik dit stuk de maanden ervoor al meermaals met pianobegeleiding uitgevoerd had. Het leek me superleuk om het ook eens met orkest te kunnen spelen en zo de emoties en spanningen te voelen die deze Spaanse muziek met zich meebrengt.”

Dora-OlivaDevoghel
_MG_3903 (1)

Roosmarij Clercx

Op vierjarige leeftijd start Roosmarij (°1993) haar vioolcarrière met de Suzukimethode. Op jonge leeftijd volgt ze al masterclasses in Zweden, Frankrijk, Polen en Zwitserland bij o.a. Bela Detrekoy en Felicity Lipman. Op haar zestiende wordt ze toegelaten tot de Jong Talentenklas in Tilburg bij Jenny Spanoghe. Twee jaar later behaalt ze grootste onderscheiding aan de muziekacademie van Bornem tevens bij Jenny Spanoghe. Roosmarij neemt in datzelfde jaar ook deel aan verschillende wedstrijden waaronder de Dexia classics, nu Belfius classics, waar ze de eerste prijs haalt. Sinds de aanvang van haar studies aan de KU Leuven heeft ze het orkestrepertoire verkend als concertmeester bij het Universitair Symfonisch Orkest (USO). Twee jaar geleden werd ze benoemd tot Faculty Star van de faculteit Geneeskunde, waardoor ze de kans kreeg om haar droom waar te maken: als solist met een orkest spelen.
Momenteel volgt Roosmarij vioollessen bij Lei Wang, concertmeester van de Filharmonie Zuidnederland en docent aan het Lemmensinsituut. Naast haar muzikale prestaties behaalde ze reeds een master in logopedische en audiologische wetenschappen aan de KU Leuven en studeerde ze af aan de Antwerp Management School in de richting HR management.

Roosmarij wil graag het vioolconcerto van Barber spelen omdat ze het samenspel met het orkest in dit stuk een enorme meerwaarde vindt. Ze kijkt er dan ook heel erg naar uit om het samen met Jong Symfonisch Gent uit te voeren.

Robrecht Lasoen

Na zijn studie marimba en klassiek slagwerk aan het MUDA Kunstencentrum in Gent, kiest Robrecht Lasoen voor het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Hij studeert daar klassiek slagwerk met een specialisatie marimba bij de internationaal bekende marimbavirtuoos Ludwig Albert.

Robrecht beschrijft zijn affiniteit met het instrument als volgt:
“Marimba, een iets minder bekend instrument met een prachtige, ronde, melancholische, rustgevende, expressieve en energieke klank -tegelijk ook heel virtuoos en solistisch – is datgene wat mij dagelijks aan het studeren houdt; studeren naar een toekomst voor het instrument. Omdat marimba nog weinig bekend is bij het publiek, is er ook minder vraag naar. Een nieuwe generatie van marimbaspelers pleiten deze prachtige klanken tot bij u te brengen. Door het geweldige initiatief van Amaj Jong Symfonisch Gent om een solistenwedstrijd te organiseren kan ik dit al in m’n jonge jaren met een volledige orkest!  Ik koos het werk Concerto for Marimba and Strings door Emmanuel Séjourné omdat dit werk een van de weinige concerto’s is dat met mijn persoonlijke benadering van de marimba overeenkomt. Ik heb al vaker deelgenomen aan projecten van het orkest, waardoor ik alle vertrouwen heb dat het laureatenconcert onvergetelijk zal worden.”

13116416_10206363869637189_2572963382309217874_o (1)
David Poshkin

David Poshkin

David (°1992) is op zijn vijfentwintig al een doorgewinterde muzikant. Hij volgde op driejarige leeftijd privélessen bij Claudine Steenackers en werd op zijn elf jaar aangenomen als ‘jong talent’ aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. David heeft ondermeer lessen gevolgd aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Justus Grimm, het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jeroen Reuling en het Conservatorium van Amsterdam bij Dmitri Freschtman. Hij neemt regelmatig deel aan competities en weet de internationale juryleden te overtuigen. Zo won hij in 2015 de derde prijs op de internationale David Popper wedstrijd, de special prize op de internationale competitie in Malta én de eerste prijs op de International Young Virtuosi Pipkov wedstrijd in Bulgarije.
David heeft er al een druk concertseizoen op zitten, en is er dus helemaal klaar voor om de meesterlijke Rococo-variaties te spelen samen met Amaj Jong Symfonisch Gent.

Geert Baarle

Geert Soenen

“Een gevoelig, muzikaal temperament”: zo werd Geert Soenen omschreven door de Hongaarse componist en dirigent Ivan Fischer. Geert begon zijn loopbaan als trompettist en pianist, maar is ook actief als dirigent en docent aan het Conservatorium van Gent.

Geert behaalde diploma’s voor notenleer, muziekgeschiedenis, trompet, geschreven harmonie, piano en een hoger diploma kamermuziek aan het Conservatorium van Gent. Daarna trok hij verder naar het Conservatorium van Den Haag, waar hij zijn opleiding als dirigent verderzette en er het diploma orkestdirectie behaalde. Hij richtte ook een eigen orkest op, Accademia Amanti dell’ Arte. Geert werkte onder andere samen met het Prague Philharmonic Chamber Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen en het koor van de Vlaamse Opera, waar hij ook assistent was van verscheidene vooraanstaande dirigenten.

Praktisch

Heb je zin gekregen om mee te spelen in dit fijne orkest en het podium te delen met deze toptalenten? Neem dan snel contact op en kom een kijkje nemen op een repetitie.

De repetities gaan door op zondag in Gent en zijn gestart op 17 september. Het volledige schema vind je hier. Door je in te schrijven, engageer je je om op de repetities en het concert aanwezig te zijn.

Inschrijven

Wie nooit eerder meespeelde met een van de orkesten van Amaj, of wie vast lid wil worden van een orkest, zal gecontacteerd worden om – eventueel na een aantal repetities – samen een moment in te plannen voor een auditie. Conservatoriumstudenten zijn vrijgesteld van een auditie.