Jong Symfonisch Leuven is de jongste telg in de familie van de Amaj-jeugdorkesten. Dit projectorkest met een vijftigtal leden is een fijne mix van studenten van de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut en hogere graadstudenten uit het deeltijds kunstonderwijs. ‘Peer Gynt’ was het allereerste project van Jong Symfonisch Leuven.

De muziek die de Noorse componist Edvard Grieg schreef bij het toneelstuk Peer Gynt werd niet voor niets wereldberoemd. Griegs muziek begeleidt de fratsen en avonturen van de Noorse antiheld op meesterlijke wijze: van de fjorden en trollen in Noorwegen tot bij de bedoeïenen in Noord-Afrika.

Voor hun eerste project dook Jong Symfonisch Leuven in de partituren van deze toneelmuziek. Toffe peer Hans Van Cauwenberghe vertelde het verhaal: samen zorgde dat voor een spetterende familievoorstelling.

Hans Van Cauwenberghe

Hans Van Cauwenberghe werd geboren in 1964. Hij studeerde aan de studio Herman Teirlinck en kwam nadien terecht bij grote theaterhuizen als de KNS (later Toneelhuis), NTGent en het Raamtheater (tot 2010 bekend voor meer dan 30 jaar repertoiretheater) en speelde voor gezelschappen als het Gevolg (kinder- en jeugdhea- ter) en Theater Ultima Thule (vertel- en figurentheater voor jongeren én volwassenen).

Hans werd bij het grote publiek bekend als ambulancier Karel in Spoed of elfenjager Roel Vademecus in de Elfenheuvel. De voorstelling C’est pas paarse que die Hans regisseerde zal dit seizoen te zien zijn op het theaterfestival.

Hans heeft echter niet alleen het acteren in het bloed. Muziek is duidelijk de aorta in het leven van deze veelzijdige man. Als kind al combineerde hij pianospel met zijn acteertalent om de jonge dames te entertainen. Later begon de passie voor muziek serieuzere vormen aan te nemen met zijn eerste band Wortel. Ook konden we Hans leren kennen als de frontman van de succesgroep, Bazaaar, waarmee hij twee CD’s opnam.

Hans is ook de naam van een muzikaal trio rond Hans Van Cauwenberghe. Hans staat voor intensiteit. Zelfgemaakte Vlaamse liedjes met teksten die diep in het vlees snijden. Passioneel geëngageerd over ‘de gasten die den afwas doen in de restaurants’, over ‘Turelureluur’ en vooral over ‘blijven geven, warmte geven, ruimte geven en kletsen. Geen pop, geen rock maar volksmuziek. “Schone kleine liedjes voor mensen van goede wil”, zoals Hans het zelf omschrijft.

Liedewijde Ingelbrecht

De Brugse sopraan Liedewijde Ingelbrecht (1995) volgt een masteropleiding Zang aan de LUCA School of Arts bij Johan Uytterschaut.

Momenteel is ze actief bij Scala & Kolacny Brothers en in het verleden konden we haar al in een viertal grote producties horen, waaronder Le Nozze di Figaro in november 2015 (koor) en bij een uitvoering van de Mattheuspassie o.l.v Jos Vermunt.

Voor het project ‘Peer Gynt’ kroop Liedewijde in de rol van Solveig, Peer Gynts geliefde.

Bart Bouckaert

Bart Bouckaert studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel waar hij Eerste Prijzen behaalde voor geschreven harmonie, contrapunt, fuga, muziekgeschiedenis en Hogere Diploma’s voor kamermuziek en slagwerk. Hij werd ook ‘Meester in de orkestdirectie’. Aan de Vrije Universiteit Brussel behaalde hij een doctoraat in de kunsten. Zijn voornaamste leraars orkestdirectie waren Rob Casteels, Lukas Vis (Conservatorium Brussel), Peter Eötvös (Eötvös-instituut), Mickail Kukuschkin (Peter the Great Academie, Sint-Petersburg), Arturo Tamayo (Universiteit Alcala de Henares) en Peter Gülke.

In 1989 behaalde hij met het OXO-percussietrio de tweede prijs op het Orpheus Concours te Antwerpen. In oktober 2000 werd Bart Bouckaert tweede finalist van de ‘Settimo Concorso per Giovani Direttori d’ Orchestra’, een wedstrijd voor jonge operadirigenten te Spoleto in Italië.

Bart Bouckaert dirigeerde verschillende orkesten en ensembles in binnen- en buitenland, o.a. het ASKO-ensemble, het Prometheus Ensemble, Het Collectief, het Odysseia Ensemble, het Orkest van de Opera van Spoleto (Italië), het Kamerorkest van De Munt, l’Orchestre Symphonique du Val de Sambre, les Etoiles du Paradou, de Ensembles Hedendaagse Muziek en het Symfonisch Orkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, het Nationaal Orkest van Vilnius (Litouwen), Orquestra Sinfónica da ESMAE (Porto, Portugal), het Nationaal Orkest van België, … in werk van Mozart, Debussy, Holliger, Kurtag, Boulez, Bartok, Prokofiev, Boesmans, Defoort, Swinnen, Van Hecke, Wissels, Neyrinck en vele anderen. Naar aanleiding van de opening van het vernieuwde MuziekInstrumentenMuseum in 1999 dirigeerde hij de creatie van enkele verloren gewaande orkestraties van Franz Liszt.

Op dit ogenblik is Bart Bouckaert docent hedendaagse muziek en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.